Entä jos liiketilaa ei ole keskustassa? Brändin rakentaminen sijainnin ehdoilla

Entä jos liiketilaa ei ole keskustassa? Brändin rakentaminen sijainnin ehdoilla

Kun liiketila sijaitsee kaukana Helsingin ytimestä, moni yrittäjä kokee olevansa epäedullisessa asemassa. Todellisuudessa sijainti keskustan ulkopuolella voi olla vahvuus, jos osaat rakentaa brändiäsi oikealla tavalla. Oikea lähestymistapa voi jopa tuoda sinulle asiakkaita, jotka arvostavat juuri sitä mitä tarjoat – ja sijaintisi tuo siihen uskottavuutta.

Tässä artikkelissa näytän, miten teet sijaintisi osaksi brändiäsi ja muutat mahdollisen haitan eduksi. Saat konkreettisia askeleita ja esimerkkejä, joilla rakennat vetovoimaisen liiketoiminnan myös silloin, kun et ole parhaan paikan päällä.

Sijainti ei ole este – se on mahdollisuus

Ensimmäinen askel on ajattelutavan muutos. Kun liiketilasi on esimerkiksi Malmilla, Pakilassa tai Vuosaaressa, sinulla on etuja joita keskustassa toimivilla ei ole. Vuokra on edullisempi, tilaa on enemmän ja pysäköinti on helpompaa. Nämä eivät ole vain teknisiä yksityiskohtia – ne ovat myyntiargumentteja.

Olen nähnyt useita yrityksiä, jotka tekivät juuri tämän virheen: he yrittivät piilottaa sijaintinsa tai esittää olevansa lähempänä keskustaa kuin oikeasti olivat. Tämä loi pettymyksen asiakkaissa. Sen sijaan kannattaa tehdä päinvastoin.

Tee sijainnista osa tarinaasi

Vahva brändi kertoo tarinan. Kun liiketilasi ei ole keskustassa, voit rakentaa tarinan, joka resonoi tietyn asiakasryhmän kanssa. Esimerkiksi:

Käsityöpaja Pasilassa voi kertoa, miten he tarvitsivat tilaa ja rauhaa luovaan työhön – jotain mitä keskustan kiireessä ei olisi mahdollista. Autokorjaamo Vuosaaressa voi korostaa, että asiakkaat voivat jättää auton huoltoon helposti ja käydä samalla lähikaupassa asioimassa ilman pysäköintihuolia.

Tärkeintä on, että sijainti tukee sitä mitä teet. Älä yritä olla jotain mitä et ole. Jos tilasi on teollisuusalueella, kerro miksi se on juuri oikea paikka sinun toiminnallesi.

Rakenna brändi-identiteetti vahvuuksiesi ympärille

Kun olet hyväksynyt sijaintisi, on aika rakentaa brändi sen ehdoilla. Tässä konkreettisia vaiheita:

1. Tunnista kohdeyleisösi
Kuka on asiakas, joka arvostaa sitä mitä tarjoat – sijaintisi mukaan lukien? Jos olet esimerkiksi huonekaluliike Malmilla, kohdeyleisösi voi olla perheet, jotka arvostavat laajaa valikoimaa, helppoa pysäköintiä ja mahdollisuutta tutustua tuotteisiin rauhassa.

2. Korosta oikeita etuja
Listaa kaikki edut, joita sijaintisi tuo. Edullisempi hinnoittelu? Laajempi valikoima? Helpompi saavutettavuus autolla? Nämä kaikki ovat arvokkaita.

3. Visuaalinen ilme ja viestintä
Brändisi visuaalisen ilmeen tulee tukea tarinaasi. Jos olet paikallinen, lähellä asiakasta -yritys, käytä lämpimiä värejä ja inhimillistä viestintää. Jos olet teollinen, ammattimainen toimija, korosta sitä.

Käytännön esimerkki: leipomo joka käänsivät sijainnin eduksi

Muutama vuosi sitten törmäsin pieneen leipomoon Herttoniemessä. He olivat juuri avanneet liiketilansa ja olivat huolissaan siitä, että asiakkaita ei tule tarpeeksi. Keskustassa oli kymmeniä kilpailijoita, mutta he päättivät tehdä toisin.

He alkoivat markkinoida itseään ”naapuruston leipomona” ja korostivat, että kaikki tuotteet tehdään paikan päällä joka aamu. He avasivat keittiön näkyville ja asiakkaat saattoivat nähdä leipurin työssä. He järjestivät lauantaiaamuisin leivontakursseja lapsille. Vuoden sisällä heillä oli uskollinen asiakaskunta – ja monet tulivat kauempaakin, koska kokemus oli ainutlaatuinen.

Pointti on: he eivät yrittäneet kilpailla keskustan kanssa samoilla ehdoilla. He loivat oman tapansa toimia.

Digitaalinen näkyvyys on kriittistä

Kun liiketilasi ei ole ohikulkijoiden löydettävissä, digitaalinen läsnäolo on ehdoton. Tässä mitä tarvitset:

Google My Business -profiili
Varmista, että yrityksesi löytyy Google Mapsista oikeilla tiedoilla. Lisää kuvia, aukioloajat ja tarkka osoite. Pyydä asiakkaita jättämään arvosteluja.

Selkeät ajo-ohjeet verkkosivuille
Älä oleta, että asiakkaat löytävät luoksesi helposti. Laita verkkosivuille kartta, kuvaus lähistöllä olevista maamerkeistä ja selkeät ohjeet julkisilla ja autolla saapuville.

Sosiaalinen media paikallisesti
Käytä somemarkkinointia paikallisesti. Jaa sisältöä, joka kertoo naapurustostasi ja siitä mitä alueellasi tapahtuu. Tee yhteistyötä muiden paikallisten yritysten kanssa.

Kumppanuudet vahvistavat brändiäsi

Yksi aliarvostettu tapa rakentaa brändiä on tehdä yhteistyötä muiden paikallisten toimijoiden kanssa. Jos tilasi on samalla alueella kuin muita yrityksiä, voisitte järjestää yhteisiä tapahtumia tai kampanjoita.

Esimerkiksi toimistoalueen kahvila voi tehdä yhteistyötä lähistön kuntosalin kanssa ja tarjota alennuskuponkeja. Tai korjaamo voi jakaa lähipizzerioiden mainoksia asiakkailleen. Tämä vahvistaa alueellista yhteisöllisyyttä ja tuo lisää asiakkaita.

Asiakaskokemus on kaiken perusta

Kun asiakas päättää tulla luoksesi, vaikka matka on pidempi, hänen kokemuksensa täytyy olla erinomainen. Tämä tarkoittaa:

– Helppo pysäköinti ja selkeät opasteet
– Ystävällinen palvelu, joka tunnustaa asiakkaan vaivan
– Jotain ekstraa: kahvi, pieni lahja tai henkilökohtainen palvelu
– Mahdollisuus verkko-ostoksiin ja noutoihin, jos se sopii liiketoimintaasi

Kun kokemus on hyvä, asiakkaat palaavat – ja suosittelevat sinua eteenpäin.

Usein kysytyt kysymykset

Pitääkö minun mainostaa paljon enemmän kuin keskustassa?
Ei välttämättä enemmän, mutta eri tavalla. Keskity digitaaliseen markkinointiin ja paikallisiin kanaviin. Hyödynnä Google-hakuja ja sosiaalista mediaa.

Voiko keskustan ulkopuolella todella menestyä?
Kyllä voi. Monet menestystarinat ovat juuri yrityksiä, jotka rakensivat vahvan brändin oman sijaintinsa ehdoilla sen sijaan, että olisivat kilpailleet keskustan kovassa kilpailussa.

Miten saan asiakkaat tulemaan kauempaa?
Tarjoamalla jotain ainutlaatuista. Se voi olla erikoisosaamista, parempaa palvelua, edullisempaa hintaa tai kokemusta, jota muualla ei saa. Kun arvo on selvä, asiakkaat tulevat.

Lopuksi: sijainti on mahdollisuus, ei este

Liiketilan sijainti keskustan ulkopuolella ei ole ongelma – se on tilaisuus rakentaa jotain omaperäistä. Kun ymmärrät sijaintisi vahvuudet ja rakennat brändiäsi niiden ympärille, voit menestyä yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin keskustassa.

Muista: asiakkaat eivät etsi sijaintia, vaan ratkaisua ongelmaansa. Jos pystyt tarjoamaan sen paremmin kuin muut, he tulevat luoksesi – oli tilasi missä tahansa.