Uuden liiketilan avaaminen on jännittävä virstanpylväs yrittäjän uralla. Olen nähnyt monia avajaisia vuosien varrella – jotkut ovat olleet täysiä menestyksiä, toiset taas opettavaisia kokemuksia siitä, miten asioita voisi tehdä paremmin. Hyvä suunnittelu on avain onnistuneisiin avajaisiin.
Suunnittelu alkaa ajoissa
Avajaiset kannattaa alkaa suunnittelemaan vähintään kuukausi etukäteen. Muistan yhden liikkeen, jossa omistaja oli niin kiireinen sisustuksen kanssa, että avajaisten suunnittelu jäi viime hetkeen. Tuloksena oli sekava tapahtuma, jossa kutsuvieraat eivät oikein tienneet, mitä odottaa.
Ensimmäinen askel on päättää, millaisen tunnelman haluat luoda. Onko kyse virallisesta tilaisuudesta vai rennommasta juhlasta? Kohderyhmäsi vaikuttaa tähän merkittävästi. Jos myyt designtuotteita, saatat haluta järjestää tyylikkään cocktail-tilaisuuden. Perhekahvila sen sijaan voisi hyötyä enemmän lapsiperheiden huomioivasta päiväjuhlasta.
Kutsulista ja viestintä
Kutsulistan laatiminen vaatii strategista ajattelua. Toki haluat kutsua ystäviä ja perhettä, mutta älä unohda potentiaalisia asiakkaita, paikallisia vaikuttajia ja median edustajia. Naapuriliikkeiden omistajat ovat myös tärkeitä kutsua – heistä voi tulla hyviä liikekumppaneita tulevaisuudessa.
Sosiaalisessa mediassa kannattaa herättää kiinnostusta jo viikkoja ennen avajaisia. Jaa kurkistuksia remonttiprosessista, esittele tuotteita ja kerro tarinaa liikeideasi takaa. Ihmiset rakastavat tarinoita, ja henkilökohtainen lähestymistapa luo yhteyttä.
Käytännön järjestelyt
Avajaisissa on tärkeää huolehtia, että kaikki sujuu mutkattomasti. Varaa tarpeeksi henkilökuntaa paikalle – ei mikään ole niin kiusallista kuin se, että asiakas joutuu odottamaan palvelua tunnin avajaisten keskellä. Myös maksujärjestelmien toiminta kannattaa testata etukäteen.
Tarjoilut eivät tarvitse olla ylitsevuotavia, mutta jotain pientä olisi hyvä olla. Kahvi, mehukeitot ja pienet suolaiset herkkupalat riittävät hyvin. Muista huomioida myös erikoisruokavaliot – gluteeniton tai vegaaninen vaihtoehto on nykyään melkein välttämättömyys.
Erikoispiirteet ja yllätyselementit
Avajaisten tekeminen mieleenpainuvaksi vaatii jotain erityistä. Tämä voi olla niin yksinkertainen asia kuin live-musiikki tai arvonta. Olen nähnyt menestyksekkäitä avajaisia, joissa oli paikallinen taiteilija maalaamassa paikan päällä tai leipuri näyttämässä taitojaan.
Alennukset ja erikoistarjoukset toimivat hyvin avajaisissa, mutta älä ale liikaa – et halua antaa halvasta imagosta liikkeellesi heti alkuunsa. Sen sijaan voit tarjota esimerkiksi ilmaisia näytteitä tai pieniä lahjoja ensimmäisille asiakkaille.
Jälkiseuranta
Avajaiset eivät lopu siihen, kun viimeinenkin vieras poistuu. Kiitä osallistujia sosiaalisessa mediassa, jaa kuvia tapahtumasta ja kerää palautetta. Jos sait yhteystietoja, käytä niitä hyväksesi tulevassa markkinoinnissa.
Tärkeintä on muistaa, että avajaiset ovat vain alkua. Ne antavat hyvän ponnahduslaudan, mutta todellinen menestys syntyy päivittäisestä työstä ja asiakaspalvelusta. Nauti hetkestä – olet ansainnut juhlia!
Onnistuneissa avajaissa yhdistyvät hyvä suunnittelu, aito innostus ja kyky mukautua tilanteeseen. Vaikka kaikki ei menisi täysin suunnitelmien mukaan, positiivinen asenne kantaa pitkälle.