Liiketilan saavutettavuus on yksi tärkeimmistä tekijöistä, joka vaikuttaa yrityksen menestykseen. Vaikka tila olisi kuinka hieno tahansa, se ei palvele tarkoitustaan, jos asiakkaat eivät löydä perille tai työntekijät eivät pääse helposti töihin. Saavutettavuutta kannattaa tarkastella monesta eri näkökulmasta ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista.
Joukkoliikenneyhteydet ratkaisevat paljon
Hyvät joukkoliikenneyhteydet ovat monelle yritykselle ehdoton edellytys. Tarkista, mitkä bussi-, ratikka- tai metrolinjat kulkevat lähellä ja kuinka usein. Pelkkä pysäkin läheisyys ei riitä – tutki myös aikatauluja ruuhka-aikoina ja iltaisin, jos liiketoimintasi vaatii pitkiä aukioloaikoja.
Itse huomasin aikoinaan yhden tilan kohdalla, että vaikka metroasema oli vain 300 metrin päässä, reitti sinne kulki huonosti valaistu takapihojen kautta. Talvella se tuntui turvattomalta, ja monet potentiaaliset asiakkaat valitsivat mieluummin helpommin saavutettavan kilpailijan.
Autopaikat ja pysäköinti
Vaikka joukkoliikenne on tärkeää, monet asiakkaat ja työntekijät tulevat silti autolla. Selvitä, onko rakennuksessa omia pysäköintipaikkoja ja kuinka paljon ne maksavat. Jos omia paikkoja ei ole, katso lähimmät julkiset parkkialueet ja niiden hinnat.
Mieti myös asiakaskuntaasi: jos myyt huonekaluja tai muita suuria tuotteita, tarvitset ehdottomasti hyvät pysäköintimahdollisuudet lähellä. Samoin jos asiakkaasi ovat iäkkäitä tai liikuntarajoitteisia, pitkä kävelymatka parkkipaikalta voi olla este.
Esteettömyys on lakisääteistä ja järkevää
Esteettömyys ei ole pelkkä mukava lisä vaan monessa tapauksessa lakisääteinen vaatimus. Tarkista, että rakennuksessa on hissi, jos liiketilasi ei ole katutasossa. Sisäänkäynnin tulee olla riittävän leveä pyörätuolille, ja mahdolliset kynnykset pitää olla poistettu tai loivennettu.
Muista myös, että esteettömyys hyödyttää kaikkia – lastenvaunujen kanssa liikkuvia, kyynärsauvoilla kävelevää tai vaikka raskasta tavaraa kantavia asiakkaita. Se laajentaa potentiaalista asiakaskuntaasi merkittävästi.
Näkyvyys ja löydettävyys
Saavutettavuuteen kuuluu myös se, että asiakkaat löytävät perille. Onko rakennus helppo huomata kadulta? Onko osoitenumero selkeästi näkyvissä? Jos liiketilasi sijaitsee sisäpihalla tai ylemmässä kerroksessa, tarvitset hyvät opasteet.
Tarkista myös, toimivatko karttapalvelut oikein. Google Maps ja muut navigaattorit ohjaavat nykyään valtaosan asiakkaista, joten kannattaa varmistaa, että osoite löytyy ja reitti näkyy oikein. Joskus uusissa rakennuksissa tai hiljattain muuttuneissa osoitteissa voi olla ongelmia karttojen kanssa.
Tavaraliikenteen järjestelyt
Jos yrityksesi vastaanottaa säännöllisesti tavaratoimituksia, selvitä lastausolosuhteet. Pääsevätkö kuorma-autot lähelle? Onko lastauslaiturit tai voivatko autot pysähtyä kadunvarteen purkamaan tavaraa? Entä mihin aikaan lastaukset ovat sallittuja – keskustassa voi olla tiukkoja rajoituksia.
Myös jätteiden kuljetuksen tulee onnistua sujuvasti. Selvitä, missä jäteastiat sijaitsevat ja kuinka helppoa niiden tyhjentäminen on.
Pyöräliikenteen huomioiminen
Yhä useampi kulkee pyörällä töihin tai asioimaan. Varmista, että rakennuksen lähistöllä on pyörätelineitä ja että pyöräilyn edellytykset ovat hyvät. Helsingissä on laajeneva pyörätieverkosto, joka kannattaa ottaa huomioon. Bonuspisteitä saa, jos tilassa on kunnon pyörävarasto, suihku ja pukuhuone.
